Liikkuminen on kuin yhteiskunnan hengitystä. Liikenteen haittavaikutuksia pitää poistaa, mutta itse liikennettä emme saa kuristaa, kunhan se on tehokasta ja kustantaa itse itsensä.
Sujuva liikenne on kilpailukyvyn perusjalka. Keskon ja Sokoksen täytyy saada päättää, millä maitopurkit kauppoihin tuodaan. Kuljetuksia ei voi väkipakolla siirtää teiltä kiskoille. Vaikka junarahti tuplattaisiin, sen merkitys Euroopan kuljetusten kokonaisuuteen olisi hyvin pieni.
Liikenne parantaa elämänlaatuamme. Kotioven ja työpaikan oven välissä kulkevat tiet, ja teillä kulkevat maitopurkkien lisäksi kaikki muutkin: mummonkelkasta maastopyörään ja pikkuministä rekka-autoon.
Noin 40 000 ihmistä Euroopassa kuolee vuosittain liikenneturmissa. Jos tahtoa riittäisi, näistä saataisiin heti puolet pois yksinkertaisilla toimilla: turvavyöt kiinni, selvin päin rattiin, ja liikennesääntöjen mukaan.
Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla kehnoilla teillä. Tappava cocktail. Kuka kuolee tiellä hyvän syyn takia?
Suomen autoverojärjestelmä on pelottava esimerkki siitä, kuinka valtio jatkaa EU-laitonta käyttäytymistään. Onneksi EU:sta voi saada vipuvarren, joka pakottaa jähmeän virkamieskoneistonkin perääntymään. Tänä keväänä saimme valtiosta selkävoiton: se tuomittiin maksamaan väärin perityt autoverot takaisin. Saaga kuitenkin jatkuu: tietyt piirteet uudessa autoverolaissa vastaavat vaikutukseltaan maahantuonnin määrällistä rajoittamista. Olemme jo tehneet siitäkin kanteen EU-komissioon...