EU on ainutlaatuinen rauhanprojekti, mutta se edellyttää sotilaallista uskottavuutta. Eli Naton eurooppalainen osa olkoon puolustuksemme. Suomen on viipymättä otettava palon estävä vakuutus Natosta. Pelaamme venäläistä rulettia yksipuolisella miinakiellolla.
Yksimielisyysvaatimus johtaa vesitettyihin kompromisseihin - niin EU:ssa kuin YK:ssakin. EU:n tulisi ottaa Iso-Britannian ja Ranskan paikka YK:n turvallisuusneuvostossa, ja veto-oikeus siellä ei saisi estää meitä viemästä apua tarvitseville.
Euroopan kansojen kohtalot ovat sidoksissa toisiinsa, mutta laadun pitää korvata määrä EU-lakitehtailussakin. Ihmiseen on luotettava. Mahdollisimman monet asiat on hoidettava ruohonjuuritasolla. Sisämarkkinoiden toimivuus vaatii sitä vastoin unionin ratkaisuja.
Liikenne yhdistää ihmiset. Se yhdistää kodin ja työpaikan, kuluttajat ja tuottajat. Liikenteen rajoittaminen heikentää elämänlaatua ja elintasoa. Onneksi moderni liikenne ei pilaa ilmaa teknologisen kehityksen ansiosta. Jäkälä kasvaa Pariisissa. Huolimatta raskaasta verotuksesta yhdeksän kymmenestä valitsee maantieliikenteen.
Luovutin vuonna 2000 silloiselle sisämarkkinakomissaarille Frits Bolkesteinille 17 000 suomalaisen vetoomuksen autoverotuksemme korjaamiseksi. Sen jälkeen olen avannut EU-ovia, jotta suomalainen autoilija saisi EU-kansalaisen oikeudet. Tänä keväänä saimme ison voiton EU-tuomioistuimessa, kun Suomi tuomittiin maksamaan kansalaisille takaisin väärin perittyjä autoveroja, mutta kamppailu jatkuu.
Helsingin Sanomat eurovaalikone 2009